Saturday, September 29, 2007

AMERICAN MERCHANT MARINE site

Another blue flag associated with ships and the sea: the United States Merchant Marine flag. Have a look at their very interesting site...Click HERE.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

TERMINAL DE CONTENTORES DE SANTA APOLÓNIA







Aspectos do terminal de contentores de Santa Apolónia: um navio à carga, os espaços e os contentores, os aparelhos de elevação das cargas - os primeiros grandes pórticos instalados em Lisboa nos anos setenta. Um aspecto do porto em actividade pouco acessível a quem gosta destas ODES MARÍTIMAS contemporâneas, a cidade ali mesmo ao lado a adormecer, para lá da fronteira. Todo o encanto de um terminal marítimo, charneira entre a cidade e o mar, oporto e o Tejo...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Friday, September 28, 2007

ARTEMIS in Lisbon 2007-09-26




One of the 10 ARTEMIS included in the registers, this fine ship is the cruise liner built in 1984 for Princess Cruises as ROYAL PRINCESS and now sailing under the P&O houseflag and livery. She visited Lisbon on 26 September on what was a Carnival day for our port, as all four large cruise ships belonged to the Carnival Group, and also a P&O - Princess day with three P&O or Princess ships: the ARTEMIS, the OCEANA and the SEA PRINCESS.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

ARTEMIS in Lisbon 2007-09-27



The Dutch cargo ship ARTEMIS leaving Lisbon on 27-09-2007. This 2.545 GT ship was built in 2003 and is owned by Amasus Shipping (Artemis CV). She is one of 10 ships named ARTEMIS that are included in the EQUASIS register... Photographs and post dedicated to my friend MAR DA PALHA.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Thursday, September 27, 2007

MAR UNIVERSAL TODOS OS DIAS


O MAR é um elemento fundamental do nosso Mundo. Une as culturas, promove a aproximação comercial, funciona como factor de equilíbrio em luta permanente contra a sistematização da precaridade ecológica que o actual sistema de globalização e maximização de lucros vigente teima em ignorar. Contra as múltipla estupidez da tal globalização, o MAR é a inteligência fluida, fonte de inspiração e de futuro.
O MAR é acima de tudo a fronteira sem limites de um futuro que se quer melhor.
O MAR Português, para além das lágrimas de sal, é um oceano de esperança face a um regresso ao desenvolvimento da economia e cultura do Mar de forma sustenta, sem hipocrisias e discursos politicamente (in)correctos.
O MAR PORTUGUÊS é um desafio para uma nova rota de futuro. Para começar há que divulgar o MAR e as suas potencialidades a começar no banco das escolas, fazer uma revolução de mentalidades e educação em tons de azul marinho. Sem a sensibilização das massas para a importância crítica do Mar, para além das suas potencialidades balneárias, não haverá nunca Dia Mundial do Mar que sirva para alguma coisa...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

DIA MUNDIAL DO MAR


Decorrem hoje, 27 de Setembro, as comemorações do DIA MUNDIAL do MAR, numa iniciativa da IMO - International Maritime Organization, cuja coordenação em Portugal é assegurada pelo IMARPOR - Instituto Marítimo Portuário.
O programa é muito extenso e variado, repartindo-se por todo o litoral do Continente e Ilhas. Carregar AQUI para ver programa.
Como desafio para as comemorações de 2008, fica a sugestão seguinte:
- Que tal levar as comemorações ao interior do País, onde se calhar ainda há população que não conhece o MAR?
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Monday, September 24, 2007

Lancha PONTA DO SALMODO




Imagens da lancha PONTA DO SALMODO, a mais irrequieta das que compõem a frota dos Pilotos de Lisboa. Fotografias tiradas a 23-09-2007.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

KUNGSHOLM of 1966 revisited

The passenger ship OCEANIC II, ex-MONA LISA, ex- VICTORIA, ex-SEA PRINCESS ex-KUNGSHOLM of 1966 has just visited Lisbon between 13 and 19 September 2007 on her first SCOLAR SHIP voyage with students. The ship is scheduled to return to Lisbon next year in April and September.
Although the refit made in Bremen in 1979 when she was purchased by P&O did in fact spoil the KUNGSHOLM original handsome look, she is still a very interesting example of fine passenger ship architecture of the 1960, as can be stated on the photos published in our sister blog LISBON CRUISE SHIPS and taken in Lisbon on 2007-09-19. Click HERE to see more photos...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

VENDA DE FRAGATAS AO URUGUAI

As duas últimas fragatas da classe COMANDANTE JOÃO BELO ainda no activo, vão ser vendidas à Marinha do Urugai. Trata-se dos NRPs COMANDANTE JOÃO BELO (F480) e COMANDANTE SACADURA CABRAL (F483), que foram construídos em França na década de 1960 e prestaram muitos e valiosos serviços ao longo de todos estes anos. No dia 20-09-2007, os navios foram visitados no Alfeite pelo Presidente da República do Uruguai, Tabaré Vasquez, que se encontrava em Portugal em visita oficial, acompanhado pelos ministros da Defesa português, Nuno Severiano Teixeira, e uruguaia, Azucena Berruti.
Os dois países assinaram, a 18 de Junho de 2007, uma carta de intenções para a venda das duas fragatas, e a ministra Azucena Berruti afirmou aos jornalistas, na base do Alfeite, esperar receber os dois navios no porto de Montevideu "no final do ano ou início do próximo".

As negociações, porém, ainda não terminaram, faltando acertar o preço e é por isso que a ministra da Defesa do Uruguai espera ainda "conversar muito" com o Governo português. Apesar das reservas oficiais, está há algum tempo na base do Alfeite, disseram à Lusa fontes militares, uma equipa de uruguaios, chefiados por um capitão-de-mar-e-guerra, para efectuar treinos nas fragatas.
No final do ano ou em inícios de 2008, será uma guarnição da Armada do Uruguai a fazer a viagem até Montevideu, acrescentaram as mesmas fontes.
O Uruguai dispõe de diversas fragatas desta classe adquiridas em segunda mão à França, país que na década de 1950 desenvolveu o projecto da classe COMMANDANT RIVIERE, que serviu de base à nossa classe JOÃO BELO. A ideia inicial era comprar navios ingleses, mas o bloqueio daquele país ao porto da Beira, na sequência da independência unilateral da Rodésia levou a que o reequipamento da Marinha fosse então feito com recurso a estaleiros franceses, onde comprámos as 4 fragatas JOÃO BELO e os 4 submarinos da classe ALBACORA.
Estes navios fizeram parte de um importante programa naval, que contou ainda com 3 fragatas da classe ALMIRANTE PEREIRA DA SILVA, contruídas em Portugal segundo planos americanos (classe DEALEY), 6+4 corvetas, construídas na Alemanha e Espanha, e 10 patrulhas CACINE, saídos do Arsenal do Alfeite e dos Estaleiros Navais do Mondego. Todos estes navios prestaram importantíssimos serviços a Portugal, e com excepção das fragatas PEREIRA DA SILVA, substituídas na década de noventa pelas fragatas da classe VASCO DA GAMA, ainda estão no activo navios de todas as classes referidas, devendo os navios agora vendidos ao Uruguai ser substituídos por duas fragatas de origem holandesa, e o último submarino - o BARRACUDA, ser substituído por duas unidades encomendadas na Alemanha. A substituição das corvetas está também em curso, com navios patrulhas oceanicos da classe VIANA DO CASTELO, o mesmo sucedendo com os CACINES, de que se encontam ainda 4 no activo e deverão ser substituídos por uma nova classe de patrulhas encomendados aos estaleiros de Viana do Castelo.
Fotos das fragatas COMANDANTE JOÃO BELO e COMANDANTE SACADURA CABRAL atracadas de braço dado no Arsenal do Alfeite a 30 de Agosto último. Bibliografia: notícia da Agência Lusa de 20-09-2007.

Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Saturday, September 22, 2007

CRYSTAL SERENITY in Lisbon 2007-05-07


We have added several new stunning photographs of the cruise ship CRYSTAL SERENITY sailing from Lisbon. Those photos were taken from the old quarters of Alfama in front of the Santa Apolónia cruise terminal and can be seen at our sister blog LISBON CRUISE SHIPS. Click here for a link.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

O ZÉZITO e a Rainha...

Continuamos a nossa pesquisa sobre o rebocador português ZÉZITO e vamos assim aumentando os nossos conhecimentos acerca desta valiosa unidade da frota mercante nacional.
Acabámos de confirmar que o ZÉZITO foi construído em 1948 no Canadá pelo estaleiro Russel Brothers, Ltd.
O ZÉZITO apresenta as características seguintes: arqueação bruta - 16,06 toneladas, arqueação líquida - 4,82 toneladas, comprimento - 11,22 m, boca - 3,26 m, pontal - 1,36 m. Aparelho propulsor - 1 motor diesel Cummins com a potência de 190 bhp.
Apresentamos também uma nova imagem do ZÉZITO, com este rebocador a navegar no Tejo à proa do paquete QUEEN MARY 2. Para melhor visualização aconselhamos os utentes deste blogue a carregarem com o "rato" sobre a imagem para ver esta ampliada e assim admirarem o ZÉZITO a representar as lusas tradições marítimas face ao QUEEN MARY 2.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Thursday, September 20, 2007

ZÉZITO (Finalmente...)



Após porfiados esforços conseguimos localizar e fotografar - ontem, 19 de Setembro de 2007 - em Lisboa, o rebocador português ZÉZITO, magnífico representante de equipamento de apoio à navegação disponível no Porto de Lisboa. Desconhecemos as suas características, mas não podemos ser insensíveis ao seu encanto, linhas clássicas e importância estratégica no quadro dos Assuntos do Mar, em Portugal. Por tudo o que acima se escreve e porque acreditamos nas potencialidades do Mar no desenvolvimento de Portugal e na actual Política Oficial, sábia e firme, em plena Presidência Portuguesa da UE, não resistimos a dedicar este "Post" aos responsáveis governamentais pela Política do Mar em Portugal, com a devida vénia e desejos de que as imagens sejam de inspiração esclarecida...
E, claro, last but not the least, não esquecemos a nossa Sailor Girl, a quem oferecemos estas imagens. Será que o ZÉZITO vai substituir o CREOULA no quadro de afeições marítimas da nossa ilustre bloguista azul????
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Tuesday, September 18, 2007

ILHA AZUL em Viana

O ILHA AZUL chegou a Viana do Castelo para inspeção no dia 13 de Setembro. Vale a pena uma visita ao blog PILOT BOAT para mais pormenores. (link em baixo...)
The Portuguese Passenger RoRo ferry ILHA AZUL arrived at the Viana do Castelo yard on 13 September under tow to be inspected in drydock. A decision about her future is expected soon: repairs and further service or sale for scrap.
Meanwhile we recommend a visit to the PILOT BOAT blog for a very good piece on the arrival of the ILHA AZUL at Viana. (Click on "Pilot Boat" above...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

EM BUSCA DO ZÉZITO PERDIDO


As nossas buscas para reencontrar o rebocador / lancha ZÉZITO têm sido infrutíferas apesar do nosso mais dedicado empenho. Entretanto, o melhor que conseguimos foi uma aproximação: o barco de pesca costeiro JOSELITO, da Peniche, foografado dia 16 de Setembro quando saia a barra do Tejo... Sabemos que alguém quer desesperadamente o verdadeiro e único ZÉZITO, pelo que os nossos esforços vão continuar...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

DISCOVERY off Lisbon 2007-09-16



The cruise ship DISCOVERY sailing from Lisbon on 2007-09-16. A fine example of ships from the first generation of modern purpose-built cruise ships built between 1965 and 1977, the DISCOVERY was built in Germany in 1971 to Norwegian account as the ISLAND VENTURE.
She later became Princess Cruises ISLAND PRINCESS and following a short stint in the Far East, was refitted in Turkey and renamed DISCOVERY. Her sister PACIFIC ex-PACIFIC PRINCESS ex- SEA VENTURE is operated by Pullmantur Cruises in the Mediterranean.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

DELPHIN underway 2007-09-16



Sunday evening cruise ships parade at the Tagus river bar. The DELPHIN cruising at speed in the wake of the DISCOVERY.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

The SS HAMBURG in post cards

The HAMBURG in original post cards. She looked at her best in original Deutsche Atlantik Linie livery, but has sailed most of her already long life as the MAXIM GORKIY, since 1974, first as the Soviet flagship and more recently as a Phoenix Reisen ship.
Text copyright L.M.Correia. Images from the LMC collection. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Sunday, September 16, 2007

THE HAMBURG DISTINCTIVE FUNNEL




In 1969 the German shipping company Deutsche Atlantik Linie introduced their final pasenger ship, the SS HAMBURG. She is still sailing as one of the last active steam turbine passenger cruise ships as the MAXIM GORKIY, but there are rumours about her future replacement by a newbuilding.

When built as the red funneled HAMBURG she had a most innovative funnel that was also used by several Hamburg Sud container ships and by a small Indian built passenger cargo liner obviously influenced by the German stricking design.

Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Friday, September 14, 2007

The CAP TRAFALGAR of 1913


The best and newest ship on the Europe - Brazil - Plata regular service just prior to the WW1, the CAP TRAFALGAR was the flagship of Hamburg Sud. When the war broke out in August 1914, the CAP TRAFALGAR was converted into an armed merchant cruiser at sea and disguised herself as the Cunard liner CARMANIA.
A few days later the German "CARMANIA" was spotted in Trinidad Island by the real Cunarder also just converted as a merchant cruiser and both CARMANIAs fighted each other until the fake CARMANIA was destroyed and sunk by the real CARMANIA...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

LISBON SHIPPING 2007-09-13






Lisbon shipping in late evening on 13-09-2007. Ships underway, at anchor or at their berth...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Sailor Girl GREEN FLEET



As lanchas ESTALEIRO DA ROCHA e PASSACABOS atracadas à eclusa da Rocha a 13-09-2007, fotografadas em homenagem à Sailor Girl. Só falta o ZÉZITO, que não há meio de aparecer...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Thursday, September 13, 2007

OCEANIC II in Lisbon 13-09-2007





The OCEANIC II arrived Lisbon very early in the morning, at 05h59 a long way before there was any sun light, so I had to go to the river in order to photograph her alongside. The light was not very good with some light fog, anyway it was wonderful to see the former KUNGSHOLM in Lisbon again. In dark blue funnel she looks very much Greek-style, and I only wish P&O had not ruined her fantastic original looks...
It is also interesting to see thge former Swedish flagship cruising as a students ship. Many years ago the ones of British India used to berth at the same terminal... NEVASA, UGANDA, DUNERA and the DEVONIA...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

LISBON PAX SHIPPING 13-09-2007




The passenger ships OCEANIC II, BLACK WATCH and DELPHIN VOYAGER alongside Lisbon cruise terminals on 13 September 2007. The main attraction for me was the OCEANIC II, an old friend I have been photographing since her Swedish American Line days in 1975...
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia