Thursday, January 31, 2008

Cruzador MOSKVA em Lisboa

Dois aspectos do cruzador russo MOSKVA, da frota do Mar Negro, atracado em Lisboa a 25 de Janeiro de 2008, dia em que entrou em Lisboa pela primeira vez para uma visita de 3 dias.

Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

RUSSIAN NAVY cruiser MOSKVA in Lisbon





The Russian Navy missile cruiser MOSKVA ex-SLAVA (commissioned in 1982) arrived in Lisbon on 25 January for a visit. She left on 28th January and was docked at the Rocha Passenger Ship Terminal. The presence of this cruiser from the former Soviet Navy and the cold war days in Lisbon was quite interesting. The ship is particularly attractive with a paraphernalia of electronics and armement, most of it already outdated. A nice way of a Russian Naval ship to show the flag in Portuguese waters. Welcome, MOSKVA...
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Wednesday, January 30, 2008

Lancha Comandante Cristiano de Sousa no Caniçal

Uma perspectiva original do Porto do Caniçal, vista da ponte de comando da lancha de pilotos COMANDANTE CRISTIANO DE SOUSA, que actualmente presta serviço principalmente no Caniçal. Esta lancha foi construída em 1969 pelo estaleiro Keith, Nelson & Co., em Inglaterra propositadamente para o porto do Funchal, sendo na altura a primeira lancha moderna de origem inglesa ao serviço da Pilotagem portuguesa, passo seguido 20 anos depois por Lisboa, quando foi comprada a TORRE DE BELÉM.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Sunday, January 27, 2008

Capitão da Marinha Mercante condecorado pelo CEMA



Cte. Ferreira dos Santos condecorado




Foi condecorado pelo Chefe do Estado Maior da Armada, Almirante Fernando Melo Gomes, no passado dia 20 de Novembro, com a Medalha da Cruz Naval de 1ª classe o nosso Amigo Capitão da Marinha Mercante José Esperança Ferreira dos Santos.
A cerimónia decorreu no gabinte do CEMA, em Lisboa, apresentando-se duas fotografias do acontecimento.
Pela parte do Blogue dos Navios e do Mar, as nossas felicitações sinceras ao homenageado.
Refira-se que o Cte. Ferreira dos Santos acabou de escrever um novo livro intitulado NAVIOS DA ARMADA PORTUGUESA QUE PARTICIPARAM NA GRANDE GUERRA, que vai agora ser publicado pela Academia de Marinha.
Texto de L.M.Correia. Imagens cedidas pelo Sr. Cte. José Ferreira dos Santos

NOMES DAS FRAGATAS


O nosso Amigo Comandante José Ferreira dos Santos, militante entusiasta das causas do Mar e dos Navios em Portugal desde há muitos anos, sempre pugnou pela preservação das tradições navais e marítimas neste nosso "País de Marinheiros". Reproduzimos aqui um artigo de Outubro de 1986 publicado na REVISTA DE MARINHA, sugerindo nomes para as fragatas MEKO.
Duas das sugestões seriam depois concretizadas quando os navios foram construídos na Alemanha, o mesmo acontecendo agora em relação à futura fragata NRP BARTOLOMEU DIAS, a transferir da Holanda no final de 2008.
Texto de L.M.Correia. 2008

Saturday, January 26, 2008

OCEAN MONARCH in Lisbon 25 January 2008




Classic International Cruises newest aquisition, the cruise ship OCEAN MONARCH arrived Lisbon on 25 January 2008 from Piraeus. She will now be refited in Lisbon before a summer season under charter to German interests, after which she will be further refited and renamed PRINCESS DAPHNE.

With this new ship the fleet operated from Lisbon by Classic International Cruises numbers five ships. OCEAN MONARCH purchase also means she is again reunited with her sister ship PRINCESS DANAE, the former DANAE, that was pruchased in 1996 by the present owners.

The OCEAN MONARCH is scheduled to enter the dry dock nº. 1 of NavalRocha shipyard, in Lisbon, where the Classic International Cruises fleet is refited and docked regularly.

The three photographs were taken on the arrival of the OCEAN MONARCH. She sailed from Piraeus with a crew of 55 and the funnel repainted white.

Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Friday, January 25, 2008

Draga-Minas NRP ROSÁRIO (M 404 )

Um dos quatro antigos draga-minas da classe S. ROQUE, o NRP ROSÁRIO, atracado à ponte-cais da Escola de Marinheiros da Armada, em Vila Franca de Xira.
Esta classe de navios foi construída em Lisboa em 1956 nos Estaleiros da Administração Geral do Porto de Lisboa, então explorado pela CUF, segundo os planos da classe inglesa TON.
O ROSÁRIO serviu a Armada de 1957 a 1992.
Uma das falhas da Marinha de Guerra Portuguesa em termos de meios é a falta de draga-minas, actualmente inexistentes.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Frota da Empresa de Pesca de Viana

Diversas unidades da Empresa de Pesca de Viana na doca de Viana do Castelo por volta de 1990: ILHA GRACIOSA, ILHA FAIAL, PRAIA DE ANCORA e ao fundo um bacalhoeiro. Que saudades dessa época e desses navios...
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Thursday, January 24, 2008

GIL EANNES NA DOCA DE ALCÂNTARA

Imagem do antigo navio-apoio à frota bacalhoeira portuguesa GIL EANNES (II) atracado à doca de Alcântara, em Lisboa na fase em que pertenceu ao armador ALTUREM, que chegou a desenvolver planos para o transformar em navio de cruzeiros.
O GIL EANNES acabou vendido ao sucateiro Baptista de Alhos Vedros e foi salvo in extremis do desmantelamento por interesses ligados a Viana do Castelo, porto em que se encontra actualmente parcialmente recuperado como museu.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

ARRASTÕES COSTEIROS EM AVEIRO




Três arrastões costeiros da empresa aveirense Pescarias Beira Litoral, Lda, fotografados em Aveiro na década de oitenta: de cima para baixo, os navios ATREVIDO, BEIRA LITORAL e RIA MAR, todos construídos nos Estalros de São Jacinto, respectivamente em 1960 os dois primeiros e em 1968 o último.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Wednesday, January 23, 2008

NORWAY final call to Lisbon




The NCL cruise ship NORWAY made a final visit to Lisbon in September 2001, when those photos were taken. She called in Lisbon on a cruise for the first time in 1964 as the magnificent FRANCE...
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

ASSEDO ex SHOTA RUSTAVELI



A good surprise very early in the morning, to find the ASSEDO at our stern about to enter Piraeus. It was 3rd October 2001 and those were my final photographs of the SHOTA RUSTAVELI / ASSEDO before she made her final trip to India and Alang.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

APOLLON ex EMPRESS OF CANADA

On one of my Mediterranean Safaris I got those photographs of the APOLLON at the very end of her working career, alongside Piraeus docks on 3rd October 2001.
She was 40 year old at the time but could not look better...
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Antiga SAGRES em Hamburgo

Imagem magnífica do porto de Hamburgo, desembarcadouro de St. Pauli, (St. Pauli Landungsbrucke) vendo-se em primeiro plano o navio-museu RICMER RICKMERS, antigo Navio-Escola SAGRES / SANTO ANDRÉ, preservado naquele porto alemão. Uma das fotografias fantásticas do fotógrafo alemão Andreas Busecke que podem ser vistas aqui...
Texto / Text copyright L.M.Correia. Photo copyright Andreas Busecke. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

ANDREAS BUSECKE Shipping Photos

The passenger ships NORWAY and QUEEN ELIZABETH 2 at the Bremerhaven Lloyd Werft yard on 24 November 2001. More of those wonderful photos by this talented German shipping photographer here...
Texto /Text copyright L.M.Correia. Image copyright Andreas Busecke. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

AUSTRALIS in Lisbon November 1977


Three LMC photographs of the Greek passenger liner AUSTRALIS ex-AMERICA ex-WEST POINT at anchor in the river Tagus, off Lisbon on her final Northbound Around the World liner voyage in November 1977.
A magnificent passenger ship designed by William Francis Gibbs, who later also designed the UNITED STATES and several other liners.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Monday, January 21, 2008

THE JEANNE D'ARC in Lisbon




The French Navy Helicopter Carrier / Training Ship photographed in Lisbon on 19th May 2006. Built at the Brest Naval Dockyard between 1960 and 1964, the JEANNE D'ARC as a full load displacement of 12.365 tons.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

FRENCH DESTROYER GEORGE LEYGUES

The French Navy destroyer D 640 GEORGE LEYGUES leaving Lisbon in the morning of 19th May 2006 after a courtesy visit.
Constructed in Brest between 1974 and 1979, the GEORGE LEYGUES is an anti-submarine destroyer. Displacement tons: 4.170 full load. While not modern by today standards, she has very an attractive profile no longer seen in the more recent generation of surface warships.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Sunday, January 20, 2008

N/T INFANTE DOM HENRIQUE at Lisbon 1975


In February 1974 the INFANTE DOM HENRIQUE was transferred to CTM - Companhia Portuguesa de Transportes Marítimos, SARL, Lisbon. Two of my earliest images taken in Lisbon in 1975: the INFANTE alongside the CCN terminal on 22 August, and her only departure as a troopship in May, leaving Lisbon for Lourenço Marques, Mozambique to embark returning Portuguese Army troops following the declaration of independence of the former East Africa colony.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

N/T INFANTE DOM HENRIQUE at Sines


In January 1976 the INFANTE DOM HENRIQUE was laid up in Lisbon until May 1977.
Sold to Gabinete da Área de Sines, she was converted at Setubal into an hotel ship and towed to Sines in November 1977, where she is seen in 1986, at the end of her long stay at the Sines harbour.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Saturday, January 19, 2008

VASCO DA GAMA and MAXIM GORKIY in Lisbon

The cruise ships VASCO DA GAMA ex INFANTE DOM HENRIQUE and MAKSIM GORKIY ex HAMBURG berthed in Lisbon on their Christmas cruises 1988.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

Friday, January 18, 2008

Royal Mail Lines Memorabilia

Cover of a very attractive brochure of RMS ANDES, as Royal Mail flagship and British premier ship on the South America run after WW2.
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

MARITIME LISBON



Images of Maritime Lisbon, with a busy port and waterfront full of ships: the Portuguese barge RUTE and the tug AJAX off Lisbon, two cruise ships and a frigate...
Texto e imagens /Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

DESMARITIMIZAÇÃO AVANÇA


O Governo anunciou ontem, 17 de Janeiro de 2008, a decisão de se entregar às Autarquias os terrenos actualmente sob jurisdição das Administrações Portuárias que não estejam afectos directamente à actividade portuária.
Esta importante medida de desmaritimização resulta ao que tudo indica de uma luta política que se verifica desde há algum tempo em torno de sectores da Sociedade Civil pouco familiarizados com as actividades do Mar, que sonharão talvez com o ajardinamento das margens do Tejo. Serão incentivados discretamente por um poderoso "lobby" civil mas da construção, que muito teria a ganhar com o referido ajardinamento mas em betão, que coisas de botânica não contribuem para o crescimento do PIB....
Desde há algumas décadas Portugal tem vindo a sofrer um processo de desmaritimização gradual mas efectivo, com o quase desaparecimento da Marinha Mercante, Comércio e Pesca, da Indústria Naval, muito reduzida no que toca à construção e igualmente diminuída na capacidade de reparação, e a falta de políticas portuárias complementares de uma estratégia portuária nacional efectiva. Vive-se uma fase da nossa história em que cada vez mais o Mar acaba na praia. Apesar de discursos oficiais diversos acerca das virtudes marítimas no futuro, nada se tem feito de efectivo, e é triste verificar-se a cedência a interesses manifestamente contrários ao Mar neste caso Municípios - Portos. Sendo notória a tradição de ineficiência suspeita que caracteriza a vida autárquica, grande responsável pelo caos de ordenamento do território, e profundo desequilíbrio urbano, a medida agora anunciada não augura nada de bom. Esperemos que esta disposição governamental não seja para cumprir na prática, como tantas vezes acontece entre nós. Ou então que quem de direito assuma o Mar Tenebroso e se acabem as quimeras marinheiras em Portugal...
Texto e fotografia de Luís Miguel Correia - Copyright