British passenger liners and cruise ships have been part of the Lisbon waterfront ever since the old Peninsular Steamship Co. mail ships started a regular service to Lisbon in 1837.
For obvious reasons I was unable to photograph those earlier steamers, but was lucky to photograph many ships over the last 35 years and more so, to obtain older negatives from other Lisbon ship photographers.
The photographs published with this post were all taken by N. de Groer who lived in Lisbon from 1947 until 1970 and shared the same passion for ships as I do have and depict the following ships, from top to bottom:
Cunard White Star Line BRITANNIC, British India cruise and school ship DUNERA,
Cunard Line's SYLVANIA,
And the Canadian Pacific EMPRESS OF BRITAIN.
Only the last one is still in service, cruising the world as The TOPAZ under charter to the Japanese organization "The Peace Boat". She is still a steam turbine ship looking very much the same.
Copyright photos from the LMC collection
2 comments:
Magnificas fotos!
O DUNERA e o BRITANNIC já estavam perto do final de vida, após anos de bons serviços.
O DUNERA daria o seu lugar ao UGANDA e ao NEVASA, que continuariam a trazer incontáveis turistas e estudantes Ingleses a Lisboa, prontos a regalarem-se com a nossa bela cidade.
O SYLVANIA ainda durou até ao século XXI, sob a pele de ALBATROS mas os anos não perdoam e foi sucateado em 2004, mas apenas no final de uma longa e proveitosa vida.
Obrigado por partilhar estas preciosidades.
Paulo Mestre
Paulo,
O DUNERA e o DEVONIA chegaram a operar em paralelo com o NEVASA durante o ano de 1966. Acabaram depois por ser substituídos pelo UGANDA, reconstruido na Alemanha...
O NEVASA era o mais bonito de todos eles. Tinham um apito rouco e profundo, absolutamente fantástico. Normalmemnte ficavam em Lisboa de um dia para o outro...
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