Sunday, August 26, 2007

SAUDADES DE UM BELO APITO A VAPOR

Sometimes I miss a strong old steam whistle from a passenger liner from the past. Something like the British India NEVASA of 1956, I can still hear her "voice" in the river Tagus. Or the CRISTOFORO COLOMBO that used to call in Lisbon at least twice a month. Her steam whistle simphony while departing was splendid. From the Portugues liners, the best steam whistle was from the Swan Hunter built PRINCIPE PERFEITO of 1961. Every time she was about to depart to África, at noon if going to Angola or at 08.00 PM if the voyage was to the East Coast... We still can heard the QUEEN MARY 2 whistle, but probably because she is too big and tall, the sound is somewhat lost somewhere...
Que saudades de um belo apito de navio, um daqueles apitos quase desaparecidos, a vapor, como o NEVASA de 1956, com a sua "voz" rouca e profunda, a apitar debaixo da ponte sobre o Tejo, numa das suas últimas escalas no início dos anos setenta. O UGANDA, também da BI não lhe ficava atrás. Inesquecível era também o CRISTOFORO COLOMBO, que vinha a Lisboa pelo menos duas vezes por mês. Dos nossos paquetes, o PRÍNCIPE PERFEITO era o que tinha voz mais forte. O cte. Paulino de Jesus gostava de apitar em simultâneo com os dois apitos, era lindo.
Hoje há o QUEEN MARY 2, com apitos a vapor, mas não é a mesma coisa.
Text and images copyright L.M.Correia. For other posts and images, check our archive at the right column of the main page. Click on the photos to see them enlarged. Thanks for your visit and comments. Luís Miguel Correia

No comments: